شروع انفجاری! کاری که بقیه انجام میدهند را انجام ندهید!
تصور کنید در میانهی تابستان در یک مزرعه نشستهاید و از یک نمایش آتشبازی زیبا لذت میبرید. دورتادور شما راکتهایی که جیغ میزنند، به رنگهای آبی، قرمز، بنفش و زرد منفجر میشوند. شما میبینید که یک موشک خاص به سمت آسمان اوج میگیرد و بعد… هیچ چیز. بدون صدا، بدون انفجار، فقط یک گاز.
دوست دارید کسبوکار شما بعنوان حرفهی توسعهی نرمافزار شبیه کدام آتشبازی باشد؟ آن یکی که با صدای بلند در هوا منفجر میشود یا آن که به ارتفاع میرسد و سپس بی سر و صدا به زمین میافتد؟
داشتن طرز فکر تجاری
اکثر توسعهدهندگان نرمافزاری که در حرفهی خود شروع به کار می کنند، چند اشتباه بزرگ مرتکب میشوند. بزرگترین این اشتباهات، تا حد زیادی این است که حرفهی توسعهی نرمافزار خود را بهعنوان یک تجارت تلقی نمیکنند. گول نخورید؛ وقتی برای نوشتن کدی برای امرار معاش وارد بازار کار میشوید، هیچ تفاوتی با آهنگرهای دوران قدیم ندارید که در یک شهر قرون وسطایی مغازهی خود را راه انداختهاند. زمان ممکن است تغییر کرده باشد و اکثر ما برای یک شرکت کار میکنیم؛ اما مهارتها و تجارت ما به خودمان تعلق دارد و همیشه میتوانیم انتخاب کنیم که در جای دیگری مغازه راهاندازی کنیم.
این نوع طرز فکر برای مدیریت حرفهی شما بسیار مهم است؛ زیرا وقتی شروع به فکرکردن به خود، به عنوان یک تجارت کنید، تصمیمات تجاری خوبی میگیرید. وقتی به دریافت چک حقوقی معمولی عادت کنید (درحالیکه واقعاً به عملکرد شما بستگی ندارد)، میتوانید به راحتی این ذهنیت را ایجاد کنید که فقط یک کارمند معمولی در یک شرکت هستید. درعینحال که درست است که شما ممکن است در هر زمان معینی از شغل خود، کارمند یک شرکت خاص باشید، بسیار اهمیت دارد که اجازه ندهید آن نقش خاص، شما و حرفهی شما را مشخص کند.
چه باید کرد؟
بهتر است یک کارفرما را بهعنوان یک مشتری برای تجارت خود در زمینهی توسعهی نرمافزار در نظر بگیرید. مطمئناً شما ممکناست فقط یک مشتری داشته باشید و تمام درآمد شما ممکناست از آن مشتری باشد؛ اما نگاهکردن به این رابطه، شما را از موقعیت ناتوانی و وابستگی، به حالت خودمختاری و خودگردانی سوق میدهد (در واقع، بسیاری از شرکتهای «واقعی» نیز یک مشتری بزرگ دارند که اکثریت درآمد آنها را تشکیل میدهد).
این اولین کاری است که باید در حرفهی خود انجام دهید: طرز فکر خود را از یک خدمتکار قراردادی، به یک فرد تجاری که تجارت خود را اداره میکند تغییر دهید. فقط داشتن این طرز فکر در ابتدا، طرز فکر شما را در مورد حرفهی خودتان تغییر میدهد و باعث میشود در مدیریت آن حضور فعال و آگاهانه داشته باشید.
در ادامهی مقاله در وب سایت علمی تخصصی nCIS با ما همراه باشید تا با روش این کار آشنا شوید.
چگونه مانند یک تاجر فکر کنیم؟
در حال حاضر، فقط فکر کردن به خودتان به عنوان یک تجارت، واقعاً برای شما مفید نیست. اگر می خواهید از آن سود ببرید، باید درک کنید که فکر کردن به این شکل چیست؟ بیایید درمورد اینکه چگونه در مورد خود بهعنوان یک تجارت فکر کنید و اینکه این موضوع دقیقاً به چه معنا است، صحبت کنیم.
ما میتوانیم با فکر کردن به اینکه چهچیزی یک کسبوکار را تشکیل میدهد شروع کنیم. اکثر کسبوکارها برای موفقیت به چند چیز نیاز دارند. ابتدا باید محصول یا خدماتی داشته باشید. یک کسبوکار بدون چیزی برای ارائه، راهی برای کسب درآمد ندارد؛ زیرا چیزی برای فروش ندارد. شما چه چیزی برای فروش دارید؟ محصول یا خدمات شما چیست؟
ممکناست بهعنوان یک توسعهدهندهی نرمافزار، یک محصول دیجیتال واقعی برای فروش داشته باشید؛ اما بیشتر توسعهدهندگان نرمافزار، «خدمات توسعهی نرمافزار» را میفروشند. توسعهی نرمافزار اصطلاح گستردهای است که میتواند انواع مختلفی از فعالیتها و خدمات فردی را پوششدهد؛ اما بهطور کلی، توسعهدهندگان نرمافزار توانایی خود را برای گرفتن یک ایده و تبدیل آن به یک واقعیت دیجیتالی میفروشند.
فقط فکر کردن در مورد آنچه که بهعنوان یک کسبوکار به این روش ارائه میدهید، تأثیر عمیقی بر نحوهی نگاه شما به حرفهتان دارد. کسبوکارها دائماً در حال بازبینی محصولات خود و بهبود آنها هستند. شما هم باید همین کار را انجامدهید. خدماتی که بهعنوان یک توسعهدهندهی نرمافزار ارائه میدهید، ارزش ملموسی دارد و وظیفه شما این است که نهتنها ارزش آنرا بیان کنید، بلکه به این موضوع بپردازید که چهچیزی آنرا از ارائههای هزاران توسعهدهندهی نرمافزار دیگر متفاوت میکند.
این موضوع ما را بهسمت بازاریابی میبرد که بعداً بهطور گستردهتر به آن خواهیم پرداخت. این مهم است که حداقل درککنیم که داشتن یک محصول یا خدمات، بهتنهایی کافی نیست. اگر میخواهید پولی بهدست آورید، در واقع باید بتوانید به مشتریان بالقوه دربارهی آن محصول یا خدمات اطلاعدهید. شرکتها در سراسر جهان به این حقیقت کلیدی در مورد تجارت پیبردهاند و بههمیندلیل است که پول و تلاش زیادی را صرف بازاریابی میکنند. بهعنوان یک توسعهدهندهی نرمافزار، باید به بازاریابی نیز توجه داشته باشید. هرچه پیشنهادات خود را بهتر بازاریابی کنید، قیمت بالاتری برای خدمات خود دریافت خواهید کرد و بهطور بالقوه میتوانید مشتریان بیشتری را جذبکنید.
میتوانید تصور کنید که اکثر توسعهدهندگان نرمافزاری که شروع به کار میکنند، به این شکل به حرفهی خود فکر نمیکنند. آنها بهجای اینکه با صدای بلند شروع کنند، با صدایی به سختی قابل شنیدن وارد صحنه میشوند. پس کاری که آنها انجام میدهند را انجام ندهید.
بجای آن،
- روی خدماتی که ارائه میدهید و نحوهی بازاریابی آن خدمات تمرکز کنید.
- درمورد راههایی فکر کنید که میتوانید پیشنهاد خود را بهبود بخشید.
- به این فکر کنید که چگونه میتوانید خدماتی را که ارائه میدهید، برای پاسخگویی به نیازهای نوع خاصی از مشتری یا صنعت، تخصصی کنید.
- روی متخصصی تمرکز کنید که مجموعهای بسیار تخصصی از خدمات را به نوع خاصی از مشتری ارائه میدهد (به یاد داشته باشید، بهعنوان یک توسعهدهندهی نرمافزاری که بهدنبال یک شغل خوب میگردید، شما واقعاً باید یک مشتری داشته باشید).
همچنین به این فکر کنید که چگونه میتوانید خدمات خود را به بهتریننحو منتشر کنید و مشتریان خود را پیدا کنید. اکثر توسعهدهندگان نرمافزار یک رزومه ایجاد میکنند و آنرا در اختیار شرکتها و استخدامکنندگان قرار میدهند؛ اما وقتی به حرفهی خود بهعنوان یک تجارت فکر میکنید، آیا واقعا باور دارید که این بهترین و تنها راه برای یافتن مشتریان بالقوه است؟ البته که نه. اکثر شرکتهای موفق میدانند که چگونه مشتریان را وادار کنند تا برای خرید محصولات یا خدماتشان به آنها مراجعه کنند. آنها بیرون نمیروند و یک به یک مشتریان را تعقیب نمیکنند.
شما میتوانید همین کار را با تبدیلکردن خود به یک توسعهدهندهی نرمافزار قابلفروش از طریق بسیاری از تکنیکهایی که در ادامه مورد بحث قرار خواهیم داد، انجام دهید. حتی بدون واردشدن به جزئیات، نکته این است که خارج از چارچوب فکر کنید و مانند یک تجارت شروع کنید. بهترین راه برای جذب مشتریان چیست و چگونه میتوانید خدماتی را که ارائه میدهید به آنها بگویید؟ اگر بتوانید به این سؤال ساده پاسخدهید، کار خود را با یک انفجار آغاز خواهید کرد.
اقدام عملی
- در مورد کسبوکاری فکر کنید که محصول یا خدماتی را ارائه میدهد. چگونه آن محصول یا خدمات را متمایز و تبلیغ میکنند؟
- اگر بخواهید خدمات خاصی را که میتوانید به یک کارفرما یا مشتری بالقوه ارائه دهید در یک جمله توصیف کنید، آن خدمات چیست؟
- چگونه رفتار با حرفهی شما مانند یک کسبوکار بر روش شما تأثیر میگذارد؟
- کار خود را انجام دهید.
- امور مالی را مدیریت کنید.
- به دنبال شغل یا مشتریان جدید باشید.
مطلب بعدی – هدف شما از کارکردن چیست؟