لاراول 5.3 منتشر شد

تیم توسعه لاراول با افتخار انتشار نسخه 5.3 از فریمورک محبوب لاراول را اعلام کرد. قابلیت‌های جدید نسخه 5.3 برروی افزایش سرعت توسعه با اضافه‌کردن چندین بهبود در کارهای رایج متمرکز شده است.

این یک نسخه عمومی بوده و با 6 ماه پشتیبانی رفع مشکلات و 1 سال پشتیبانی امنیتی همراه است. نسخه 5.1 فریمورک Laravel همچنان آخرین نسخه دارای پشتیبانی طولانی‌مدت (LTS) است که شامل 2 سال رفع مشکلات و 3 سال پشتیبانی امنیتی همراه است.

Laravel

در اینجا نگاهی سریع به برخی از قابلیتهای جدید نسخه 5.3 می‌اندازیم:

صفحه خانگی جدید

 

صفحه خانگی با تغییرات ظاهری خود شامل چند کادر برای نمایش پکیج‌های جدید و منابع ارتباطی بیشتر شامل پیوندهایی به Laracast، اخبار Laravel و Statamic است.

لاراول اسکات

Laravel Scout یک موتور جدید جستجوی Full-Text مبتنی‌بر درایور برای Eloquent است. اسکات با اضافه‌کردن یک trait تحت‌عنوان Searchable به مدل‌های شما کار می‌کند و داده‌ها را با اندیس‌گذاری موردنظر شما مطابقت می‌دهد و سپس شما می‌توانید به‌راحتی کد زیر جستجو کنید:

Post::search('Alice')->get();

لاراول پاسپورت

Laravel Passport طراحی شده‌است تا به شما تمام ابزارهای موردنیاز را برای اجرا و راه‌اندازی سرور OAuth2 شخصی‌تان در عرض چند دقیقه بدهد. این پکیج اختیاری است و بصورت کامل با قابلیت تنظیم محدوده‌ها، کامپوننت‌های Vue.js برای ساخت توکن، بازپس‌گیری مجوزها و… عرضه می‌شود.

پیام‌های هشدار و کلاس Mailable

Laravel Mailable یک روش جدید مبتنی‌بر کلاس برای ارسال ایمیل است که به شما اجازه می‌دهد عملیات ارسال ایمیل را با حذف سبک Closure ساده‌تر کنید.

پیام‌های هشدار یا Notification به شما اجازه ارسال بروزرسانی‌های جدید با کمک سرویس‌هایی نظیر Slack و پیامک و ایمیل و… را می‌دهد. جامعه کاربری لاراول یک گروه تحت‌عنوان Laravel Notifications Channel راه‌اندازی نموده است که هر کسی می‌تواند راه‌اندازهای دلخواه را ارسال‌کند و تا همین لحظه نیز بیش‌از 26 راه‌انداز در آن موجود است.

Laravel Echo

این قابلیت یک بهبود در سیستم انتشار رویداد موجود است که کار با وب‌سوکت‌ها را ساده می‌سازد. برای استفاده از Echo، بخش Backend همراه با هسته لاراول عرضه می‌شود و سپس شما نیاز به یک پکیج NPM برای سمت جاوااسکریپت خواهید داشت.

Migration ها

به مایگریشن قابلیت جدیدی اضافه شده‌است که به شما اجازه برگرداندن یک مایگریشن تک را می‌دهد:

php artisan migrate:rollback --step=1

قبلاً این گزینه وجود نداشت و شما تنها می‌توانستید یک دسته را برگردانید که ممکن‌بود شامل چند مرحله مایگریشن باشد.

صفحه‌بندی ساده

لاراول دو روش صفحه‌بندی ارائه می‌کند. یک روش پیشرفته که فهرستی از شماره صفحات نشان می‌دهد و یک روش ساده که فقط دکمه‌های «قبلی» و «بعدی» را نمایش می‌دهد. از نسخه 5.3 به‌بعد، صفحه‌بندی ساده قادر به استفاده در داخل یک فایل View است که کاربرد آنرا راحت‌تر از قبل کرده و امکان سفارشی‌سازی طراحی سایت و ساختار HTML را نیز به شما می‌دهد.

متغیر حلقه Blade

موتور قالب Blade در لاراول یک متغیر loop$ جدید دریافت کرده‌است که به شما کنترل مناسب‌تری در داخل حلقه می‌دهد. اکنون شما می‌توانید خصوصیات زیر را در اختیار بگیرید:

  • index شماره حلقه
  • remainin چند دور حلقه باقی مانده است
  • count تعداد کل
  • first آیا اولین دور حلقه است؟
  • last برای بررسی اینکه آخرین دور حلقه است
  • depth در چه عمقی از حلقه هستیم؟ (در حلقه‌های تودرتو)
  • parent فراخوانی والد در حلقه‌های تودرتو

برای جزئیات بیشتر پست بلاگ Matt Stauffer را مشاهده کنید.

تغییر در ساختار پوشه‌ها

پوشه app با حذف تمام پوشه‌های خالی نظیر Events و Jobs و Listeners و Policies ساده‌تر شده است. این‌کار با حفظ کامل سازگاری رو به عقب انجام شده‌است و اگر هرگونه دستور :make در Artisan مرتبط با این قابلیت‌ها انجام دهید، پوشه مربوطه مجدداً اضافه خواهد شد.

کارهای صف‌بندی‌شده

کالکشن‌های Eloquent اکنون بسیار تمیز Serialize شده و مجدداً توسط وظایف صف‌بندی‌شده دقیقاً مشابه مدل‌های جداگانه گردآوری می‌شوند.

این موضوع زمانی که داده‌های کالکشن‌های Eloquent به‌دلیل قرارگرفتن یک کار در صف تغییر می‌کنند، بسیار سودمند است.

سازنده پرس‌وجو

Query Builder اکنون بطور پیشفرض بجای یک آرایه، یک Collection برمی‌گرداند. این‌کار شاید باعث ازکار افتادن کدهای قدیمی شما شود ولی درعوض نتایج را برای استفاده توسط Eloquent یا Query Builder هماهنگ می‌کند.

متد کمکی Cache

لاراول 5.3 اکنون دارای یک متد کمکی سراسری بنام ()cache است که به شما اجازه گرفتن، نوشتن یا بازگرداندن یک شئ نمونه از یک سرویس پشتی را می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر در این‌خصوص به پست بلاگ Matt مراجعه‌کنید.

تغییرات در مستندسازی

مستندات لاراول در این نسخه تغییرات بسیار زیادی داشته‌است. این مستندات اکنون به قسمت‌های بهتری تقسیم شده‌اند که به شما از نصب تا تمام پکیج‌های رسمی لاراول، راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهد. همچنین لینک‌هایی به فیلم‌های رایگان مرتبط در Laracasts در بخش‌های خاص اضافه شده‌است. این‌کار هم به کسانی که فایل‌های صوتی/تصویری را برای آموزش ترجیح می‌دهند و هم به کسانی که از خواندن لذت می‌برند کمک می‌کند.

راهنمای بروزرسانی

مستندات رسمی شامل راهنمای بروزرسانی است که شامل تمام اطلاعات موردنیاز شما برای شروع به کار با نسخه 5.3 می‌باشد. زمان کلی بروزرسانی بین 2 تا 3 ساعت تخمین زده شده‌است.

با تشکر از شما

شخصاً می‌خواهم از تمام کسانی که در تولید و انتشار این نسخه همکاری کرده‌اند تشکر کنم. اضافه‌کردن تمام این قابلیت‌های جدید یک گام بزرگ بود و تمام کسانی که در این مسیر کمک‌کردند شایسته دست‌مریزاد هستند.

برای آگاهی از پکیج‌های جدید، ترفندها و خودآموزهای جدید، عضو خبرنامه هفتگی لاراول شوید. ضمناً Laracasts هم مجموعه رایگانی درخصوص قابلیت‌های جدید درکنار وبلاگ Matt Stauffer در اختیار شما قرار می‌دهد.

نویسنده: محمد مصطفی شهرکی