سئو : اشتباهات رایج و مرگبار

سئو علمی نوین و جاری است. از این جهت که همواره در حال دیدن تغییرات و بروز رسانی های متنوع به خود است. به همین دلیل، اصول و روش هایی که روز گذشته، هفته، ماه و یا در چند سال گذشته برای سئو مفید یا مضر تلقی می شدند، امروزه ممکن است متفاوت شده باشند. در سئو همیشه روش هایی وجود دارد که در گذشته درست بودند اما امروز تبدیل به یک اشتباه شده اند و بلعکس.

در این مطلب قصد داریم درباره اشتباهات رایج سئو با شما عزیزان صحبت کنیم تا سعی کنیم از این اشتباهات دوری کنیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و زمینه را برای رشد وبسایت و کسب و کار خود از نظر سئو، فراهم کنیم.

دسته بندی اشتباهات در سئو

اقدامات و اصولی که امروزه در سئو از ان ها به عنوان یک “اشتباه در سئو” نام برده می شود، معمولا در چند دسته می گنجند.

 1. روش های قدیمی و فرسوده سئو: با فسیل های دوران بهینه سازی آشنا شوید.

سئو

سئو تقریبا 10-15 سالی هست که به صورت جدی مطرح شده است. متاسفانه هنوز عده ای بر روش های قدیمی که سال هاست جواب نمی دهند و حتی بعضا خطرناک هم هستند، تاکید دارند. این مساله باعث شده افرادی که تشنه مرده اعلام کردن سئو هستند از این فرصت سوء استفاده کنند و مرتبا تکرار کنند که:

Critics of search engine optimization (SEO) say that if it is not dead now, it will be dead soon. This is simply not the case. The current circulation of information says that search engines are shifting away from traditional SEO, in order to focus on higher quality content. There is no shift away from traditional SEO; it will need to work side by side with good quality content from now on to compete for higher rankings in search engine results. All of this simply means that quality of the content, rather than solely the little details that aid in bad content, will aid in ranking better in search engine results. Those that believe the naysayers are wrong trust that high-quality content is important, but not more important than proper SEO, and that the two must work cohesively to provide quality content that will rank high.

اما داستان جای دیگریست. سئو به این دلیل که همه روزه، تغییرات و بروز رسانی های زیادی در الگوریتم های گوگل انجام می شود، روز به روز در حال بهتر شدن و پیچیده تر شدن است. اما این بهتر شدن دائمی به این شرط تحقق خواهد یافت که ما هم بتوانیم خودمان را با اصول جدید و بروز، Up-to-date نگه داریم.

1- صفحه را پر از کلمات کلیدی بکنیم.

این موضوع انقدر امروزه مضحک و بی اثر است که کمتر کسی به دنبال آن می رود. به عنوان مثال، کلمه کلیدی این متن چیزی شبیه به اشتباهات رایج سئو است. اما نمیبینید که مرتبا در متن تکرار شده باشد. این موضوع توسط هوش مصنوعی گوگل به همان سادگی که توسط یک شخص قابل تشخیص است، فهمیده می شود و حتی برای بهینه سازی بیش از حد، جریمه در نظر گرفته می شود.

سئو

 

2- از یک صفحه چندین مرتبه به صفحه دیگری لینک بدهیم.

اساسا لینک دهی داخلی، تاثیر مثبتی برای بهتر دیده شدن سایت در نتایج گوگل ندارد. تنها فایده های این کار این است که:

  • برای کاربرانی که یک صفحه را می بینند، این فرصت فراهم می شود که صفحات مرتبط به آن موضوع را ببینند و احتمال رسیدن سایت به هدفش یا اصطلاحا convert شدن بازدید کننده، افزایش می یابد.
  • برای گوگل، به این شکل که Trust rank بالا می رود و Authority کلی سایت افزایش می یابد.

اما این موارد مثبت باعث شده تا گاهی ما به شکل اسپم و غیر منطقی، از صفحات به یکدیگر لینک بدهیم.

این موارد شامل:

  • وجود تعداد بیشماری لینک تکراری در بخش <footer> سایت
  • لینک دادن از صفحه ای به صفحه دیگر با کلمات کلیدی مختلف

سال قبل دیده شد که سایتی در رتبه خیلی پایینی در جستجو های گوگل قرار دارد. آن سایت با قرار دادن تعداد زیادی لینک داخلی رتبه خودش را در موتور های جستجو بالا آورد و پیشرفت زیادی کرد. امروز این کار را توصیه نمی کنیم.

فرض کنید که در یک صفحه از سایت، قرار است لینکی به صفحه ای دیگر ایجاد شود. اگر این لینک به صفحه ای مرتبط، خوب نوشته شده و دارای سئو در حد مناسب باشد و طوری باشد که خواننده بعد از رسیدن به آن لینک واقعا به کلیک کردن روی آن فکر کند و با ورود به آن صفحه ، مطلب بسیار مفیدی که با همان صفحه اولی مرتبط است به دست آورد، این کار بسیار خوب و کاملا در راستای بهینه سازی سایت خواهد بود.

حالت برعکس این است که لینک فقط برای جلب توجه موتور های جستجو باشد به این صورت که محتوای دو پیج از وبسایت به هم ارتباطی نداشته باشند یا اینکه لینک به صورت مخفی قرار داده شده باشد، نه ، این مورد را به شدت نقض می کنیم و باید مراقب باشید و منتظر پنالتی شدن سایت باشید.

3- کلمات کلیدی مورد نظر در صفحه را مرتبا Bold یا همان Strong کنیم، رنگی کنیم، و هر کاری که توجه گوگل را جلب کند.

زمانی در گذشته های دور، رایج بود که کلمات کلیدی هر صفحه را هرجا که تکرار می شد، علاوه بر اینکه به همان صفحه لینک می دادند، بعلاوه بولد، ایتالیک، رنگی می کردند و خلاصه هر کلیدی که ویرایشگر متنی داشت، با انتخاب آن کلمات آن بلا را سرشان می آوردند. طولی نکشید که گوگل ابتدا با الگوریتم جدیدش ( در آن زمان )، صفحاتی که به این طریق بالا آمده بودند را به جایگاه اصلیشان برگرداند و بعد از مدت نسبتا کوتاهی، این عوامل را کاملا بی اثر کرد.

امروزه با استفاده از تگ های HTML5 باید به صفحه مفهوم داد، نه اینکه سعی کنیم با استفاده از آن ها به خیال خودمان گوگل را گول بزنیم.

2. اشتباهات ناشی از وجود خرافات و مسائل غیر علمی در سئو

خرافات همیشه و در هر علم و فن دیگری مثل سئو وجود دارد.

زمانی بود ( و هنوز هم هست ) که عده ای می گفتند که باید برای رفع سکسکه، فلان کار را انجام دهید. پیچ و خم های زیادی به خود می دادیم و متوجه می شدیم که اصلا این روش ها عملی نیست و با آرامش بیشتری به ادامه سکسکه میپرداختیم 🙂

زمانی هم بحث های بسیار داغ از جمله اینکه PHP بهتر است یا ASP رواج داشت و هر کس با توجه به دانسته های خودش در این بحث ها شرکت می کرد.

نقطه مشترک همه این مسائل یک چیز بود:

هیچوقت نمی توان درباره یک مفهوم انتزاعی، اظهار نظر دقیق کرد !

اما این چه ربطی به سئو دارد؟

در حال حاضر، روش های بسیار خرافاتی و عجیب و غریب، شبیه همان مسائلی که درباره رفع سکسکه مطرح می شد، در سئو وجود دارد.

برای بالا آمدن سایت، 20 سایت دیگر با دامنه های مختلف با وردپرس بسازید و مطالب سایت را در ان ها منتشر کنید ! من مطمئنم این روش جواب میده خودم تست کردم همه سایت های بزرگ هم همینکار رو می کنند !

خوب، حالا می توانیم برویم سر اصل مطلب.

1- نمره GTmetrix و موارد مربوط به سرعت سایت، برای بالا آوردن سایت قابل استناد هستند.

به صورت خیلی واضح و روشن خدمتتان عرض کنم: خیر اینطور نیست.

البته گوگل مستقیما اعلام کرده که “سرعت سایت، جزو فاکتور های رتبه بندی سایت هاو موثر در سئو سایت است.

تاثیر سرعت سایت و gtmetrix بر سئو

اما این موضوع جای تامل بسیار و مطالعه بیشتری دارد. به طور خلاصه و برای اینکه آنچه حق این مطلب است ادا شود، کافیست بگویم که تاثیر مواردی مثل بهینه کردن تصاویر سایت، یکی کردن فایل های CSS و JS، کم کردن تعداد request ها به سرور برای دانلود کامل صفحه، استفاده از CDN و مواردی از این قبیل، آنقدر پایین و ناچیز است که می توان به راحتی گفت که هیچ تاثیری ندارد.

برای مطالعه بیشتر درباره این که چه عواملی از سرعت سایت در سئو بیشتر تاثیر دارند، شما را دعوت به مطالعه و جستجو درباره این مطالب می کنم و سرنخ سرعت لود اولیه سایت یا TTFB را بیان می کنم.

2- بک لینک بد است، بک لینک خوب است !

با در نظر داشتن این نکته که “بلاخره نفهمیدیم بک لینک خوبه یا بد”، شما رو به خواندن این بخش دعوت می کنم.

بک لینک اصولا اگر مهم ترین عامل موثر در سئو نباشد، یکی از مهم ترین هاست. اما چرا این همه صحبت ضد و نقیض درباره این موضوع وجود دارد؟

پاسخ: چون اطلاعات کافی یا در دسترس نیست یا افراد متاسفانه قصد انتقال اطلاعات و دانش خود را ندارند !

حالا پاسخ چیست؟ آیا خرید بک لینک از اشتباهات سئو محسوب می شود یا اصول سئو؟

پاسخ کوتاه: اصول سئو.

اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که خرید ( یا تهیه ) بک لینک، دارای نکات ریز و درشت زیادی است که در صورت رعایت کردن آن ها به شکل کاملا صحیح و منطبق بر اصول لینک سازی، می توان نتیجه بسیار خوب و مطلوبی گرفت و علاوه بر این، از پنالتی شدن سایت در گوگل در امان ماند. از مهم ترین این نکات، دریافت بک لینک مرتبط با سایت می باشد که این ارتباط باید از نظر معنایی بین صفحه هدف سایت شما و صفحه ای که لینک در آن قرار می یرد، برقرار باشد.

سخن پایانی: در سئو اشتباه نکنید و همیشه به دنبال مطالعه کردن باشید.

اشتباه در سئو می تواند یک بیزنس کوچک، متوسط و بزرگ را به زمین بزند. می تواند باعث شود که یک استارت آپ به کلی ناامید و نابود شود یا اینکه یک کسب و کار بزرگ و Enterprise آسیب جدی مالی و غیر مالی ببیند.

برای در امان بودن از اشتباهات سئو و عدم تکرار اشتباهات رایج، همیشه به دنبال اموختن باشید.

سئو علمیست که هیچوقت نمی توان ادعا کرد که آن را به خوبی آموخته ایم. حتی اگر تجربه های موفق و بزرگی داشته باشیم.

 

نویسنده: محمد مصطفی شهرکی